رفع حصر برش کیک روحانی برای شیرین کامی اصلاح طلبان-راهبرد معاصر

رفع حصر برش کیک روحانی برای شیرین کامی اصلاح طلبان

رفع حصر برش کیکی خوش طعم برای اصلاح طلبان است و روحانی می تواند تا مدت زمانی مشخص، از سایه سنگین مطالبات اصلاح طلبان خارج شود و از دگرسو، زهر نقد رسانه ها از دولت را با انحراف از سوژه های اصلی، در این مقطع زمانی بگیرد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 April 25
کد خبر: ۳۲۴

 

به گزارش "راهبرد معاصر"؛ روز گذشته نوبخت در نشست خبری از نزدیک بودن رفع حصر سخن گفت و از سوی دیگر، به تلاش های دولت برای تحقق آن اشاره کرد، هر چند سخنگوی دولت از میزان و مختصات تلاش های دولت شرحی ارائه نکرد، اما همین اظهارات سبب شد تا اصلاح طلبان واکنش های مختلفی را در رسانه های مکتوب و غیرمکتوب داشته باشند. برخی اصلاح طلبان براینکه سخنان نوبخت تنها مصرفی برای حفظ پایگاه اجتماعی دولت داشته تاکید کردند و برخی دیگر نیز وعده نوبخت را به فال نیک گرفتند.

 

 

حسین کروبی: ما از تلاش های دولت برای رفع حصر بی اطلاعیم!

گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت و گو با اعتماد در واکنش به سخنان نوبخت درباره اقدامات دولت برای رفع حصر، تیغ بران انتقادات خود را متوجه شخص روحانی نکرد و گفت: «سخنان نوبخت ابهام دارد. آقای روحانی اگر می‌خواهد صادقانه با مردم رفتار کند و صداقت در عمل را نشان دهد به این حصر پایان دهد. اکنون که رهبری اختیار حل این مشکل را به دولت واگذار کرده، دیگر رییس‌جمهور بهانه‌ای برای حل این مشکل ندارد. 

 

پس از دستور رهبری اگر گفته شود شرایط برای رفع حصر فراهم نیست یا زمان آن فرا نرسیده، تنها بهانه‌جویی است و دلیل دیگری برای این موضوع وجود ندارد.امروز نزدیک به 5 سال از عمر دولت آقای روحانی می‌گذرد. ایشان تا کی می‌خواهد پیگیری‌های خود را محرمانه نگه دارد؟»

 

از سوی دیگر حسین کروبی فرزند مهدی کروبی نیز از بی اطلاعی خانواده محصورین و کمیته رفع حصر متشکل از برخی اعضای فراکسیون امید مجلس در خصوص تلاش های دولت برای رفع حصر سخن گفت: « بعد از اظهارات آقای نوبخت با اعضای کمیته رفع حصر تماس گرفتم و آن‌ها از اظهارات آقای نوبخت و اقداماتی که دولت تا کنون داشته اظهار بی‌اطلاعی کردند.

 

اما امیدواریم این بار اقدامی عملی در جهت رفع حصر برداشته شود و مثل پنج سال گذشته در حد حرف یا وعده و وعید نباشد.

 

ما خوشحالیم که آقای نوبخت برای اولین بار بسیار شفاف موضع دولت را درباره رفع حصر اعلام کردند اما انتظارمان این است که اقدام عملی در این زمینه صورت گیرد و در صورت صلاحدید گزارشی به اطلاع کمیته رفع حصر و خانواده محصورین داده شود.»

 

سخنگوی حزب اعتماد ملی درحالی سخن از دست باز روحانی برای رفع حصر سخن می گوید که تاکنون هیچ گونه حرکت و یا حتی اظهارنظری از سوی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی در خصوص رفع حصر مطرح نشده است. 

 

در خوشبینانه ترین شکل ممکن اگر حرکتی از سوی دولت در جهت گشایش رفع حصر صورت می گرفت، می بایست نتایج آن را در درجه اول خانواده محصورین رویت می کردند، اما حسین کروبی فرزندیکی از محصورین نسبت به تحقق آن اظهار بی اطلاعی می کند. از دگرسو، سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز مهر تایید بر دست روی دست گذاشتن دولت زده و از عدم پایبندی روحانی به وعده انتخاباتی ناخرسند است.

 

این در حالیست که روحانی پیش از انتخابات 96 و با اینکه همچون امروز اختیار تام و کامل برای رفع حصر نداشت بر طبل رفع حصر کوبید. او بارها در سخنرانی های انتخاباتی قویا بر رفع حصر تاکد کرد و بارها از اقدامات عملی خود پس از اخذ رای از مردم برای برچیده شدن حصر سخن به میان آورد. 

 

اما چرا در عمل آنچه که تعهد داده شد به منصه ظهور نرسید و امروز پس از گذشت 5 سال از کلید خوردن وعده های روحانی پیرامون رفع حصر، سخنگوی دولت پشت تریبون قرار می گیرد و از قریب الوقوع بودن رفع حصر سخن می گوید؟

 

رفع حصر؛ برشی از کیک روحانی برای شیرین کردن کام اصلاح طلبان

سوال فوق پاسخ های متنوع و گوناگونی دارد. اما هرچه که هست ریشه آن آن را می توان در مکانیزم رفتاری دولت جست و جو کرد.

 

روحانی چه بخواهد و چه نخواهد با موجی از انتقادات و مطالبات اصلاح طلبان مواجه است. بخشی ازین مطالبات که در عرصه اقتصادی و وعده هایی ست که از طریق این پایگاه اجتماعی به مردم داده شده به دلیل گره خوردن با برجام و ماهیت اقتصاد برونگرا قابلیت تحقق ندارد. تحمل فشارها و رسیدن درجه آن به ماکزیمم سبب می شود تا وعده رفع حصر از آب نمک دولتی ها خارج شود.

 

 

با وجود عدم ثابت نرخ ارز، تداوم وضعیت رکود اقتصادی، کنارگذاشتن برخی معیارهای اصلاح‌طلبانه در عزل‌ونصب‌ها، بی‌توجهی به زنان و جوانان در انتصابات واعتراضات کارگران و کشاورزان به نظر می رسد فشار اصلاح طلبان و صد البته افکارعمومی این روزها ضریبی دوچندان یافته و اینک زمان تحقق رفع حصر است تا سر اصلااح طلبان و رسانه ها گرم شود. از همین رو روحانی می تواند با برش هایی از کیک این مطالبه اجتماعی کام اصلاح طلبان را شیرین کند تا آن ها سراغ دیگر وعده های روحانی در خصوص آزادی های مدنی و وعده های اقتصادی را نگیرند. 

 

رفع حصر برش کیکی خوش طعم برای اصلاح طلبان است و روحانی می تواند تا مدت زمانی مشخص، از سایه سنگین مطالبات اصلاح طلبان خارج شود و از دگرسو، زهر نقد رسانه ها را از دولت در این مقطع زمانی بگیرد.

 

 

 

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده